Maturita a pak šlus ... to jako vážně?

12. října 2015 v 19:08 |  Různé texty
Nedivte se, když se tu možná i ve větší míře budou objevovat úvahy týkající se pedagogiky a školství celkově, přeci jenom mě k tomu dost tlačí škola, ale často nad tím přemýšlím i ze své vlastní vůle.

Během několika málo dní jsem zcela náhodně a nijak nenávazně narazila hned na dva články budoucích maturantů, které spojuje jedna skutečnost - nekompetetní učitelé. Přesněji řečeno, nekompetentní učitelé, kteří svými činy a postoji de facto prohlašují, že se člověk učí jenom pro maturitu a jakákoliv znalost navíc je zbytečná, ne-li rovnou nepřípustná. Jediným rozdílem bylo to, že se v prvním případě jednalo o češtinu a v druhém o angličtinu.

Nemůžu si pomoct, ale nad takovým postojem dokážu jedině nechápavě vrtět hlavou. Jak někdo, kdo si říká učitel, může něco takového vůbec vypustit z úst? Jak někdo s takovým stanoviskem vůbec může dělat učitele? Netvrdím, že maturita není důležitá, i když mým osobním názorem stále zůstává, že její současná podoba je na dvě věci (osobně mám odmaturováno ještě hezky po staru, a to už i nám tou státní vyhrožovali a ještě prakticky polovinu čtvrťáku jsme nevěděli, jak to vlastně bude, což bylo taky moc hezké), ale tohle je přeci naprosto zcestné. Jak se může někdo, kdo vyučuje češtinu, rozčilovat nad tím, že si studenti (nebo žáci, už nám bylo tvrzeno, že studentem se člověk stává až na VŠ, takže sorry, pals) dovolí přečíst i něco, co není v seznamu knih k maturitě, a nedejbože si to třeba dovolí zařadit i do svého seznamu četby? Nemělo by to, čistě teoreticky, být náhodou dobře, že se daná osoba zajímá o literaturu i mimo školu a že to chce ukázat? Nemělo by náhodou být cílem výuky cizího jazyka to, aby se ho žák naučil používat na takové úrovni, aby s ním byl schopen fungovat v běžném životě, než tvrdošíjně lpět na učebnicích, bezchybné gramatice a znalostí pravidel bez jejich praktického využití? Pro spoustu lidí evidentně ne. V tomhle systému se jedinou platnou rovnicí bohužel stalo tupý národ = dobrý národ a podle toho to pak také vypadá.

Jistě, ono je to pro učitele mnohem pohodlnější, dělat jen to předepsané nutné minimum a konec. Ovšem to, že takhle v lidech akorát úspěšně zabíjejí jakýkoliv hlubší zájem o předmět nebo ambice, když vidí, že to stejně nikam nepovede, to už jim je zjevně jedno. Stejně tak i to, že onu generaci nepřipravují jenom na tu blbou maturitu, ale především na celý další život. Skutečně, bůh žehnej všem dobrým učitelům, kteří jsou schopni tohle pochopit ... a kterých je bohužel pořád žalostně málo. Kdy už si konečně lidé skutečně uvědomí, že maturita není jediným cílem lidského života?

 


Komentáře

1 Kadet Kadet | E-mail | Web | 12. října 2015 v 20:16 | Reagovat

Tohle nesnáším. A jak tak sedím na tom peďáku, docela mě děsí, co by mohlo do budoucna vykonávat učitelskou profesi. A taky občas to, co vykonává učitelskou profesi (ale to mě děsí už od základky).
To, že se má člověk učit jen na předmět, protože musí dostat známku, je to nejhorší ever! Zlatý byl můj matikář, který už ve druháku prozřel a věděl, že já fakt matiku dělat nebudu - dobré výsledky všude jinde, jen ty počítací předměty stály za prd. A co udělal? Nepotápěl mě. Viděl, že se snažím a nejde to, tak mě nechával u mých předmětů, dal mi za tři a běž dál, však to studovat nepůjdeš.
Učit se jen proto, aby člověk udělal nějakou úroveň vzdělání je na pěst a hlavně zbytečné. Mám raději lidi, co mají přehled o něčem, co mají rádi, než ty, co sedí a šprtí se jak blázen. Přijde mi, že pak věci dělají z musu a ne proto, že je baví. A ti učitelé na tom maj velkou zásluhu (a rodiče, ale to je téma na ještě větší rage).
A víš co je nejhorší? Právě kvůli těmhle lidem se tak často říká: "Kdo umí, ten dělá a kdo neumí, ten učí."
I would want to see them try.

2 Death the Horo/Cheko-chan Death the Horo/Cheko-chan | E-mail | Web | 12. října 2015 v 21:33 | Reagovat

Neříkám, že jsme na gymplu neměli něco podobného. Akorát v tom byl jeden zásadní rozdíl - to MY tomu učiteli byli vcelku putna. Na druhou stranu netvrdím, že to bylo zase špatně, měli jsme díky němu celkem slušný všeobecný přehled, který se taky hodí. A na angličtinu jsme stejně měli tři vyučující, z čehož výuku angličtiny jako takové brala vážně jen profesorka na gramatiku. Rodilý mluvčí ani nevěděli, co maturita je a kdy je =_="
A ohledně "jen té přípravy na maturitu a nic víc". Je to kravina, lidi by měli dělat něco navíc, ať už je to díky jejich zálibám (kolikrát slyším, že se anglicky naučí víc díky hrám a internetu než v hodinách a echm... myslím, že někdy i jo) a maturitu z češtiny minulý rok plno lidí nedalo a proč? Yup, všeobecný přehled, kde si dovolím připomenout našeho milého Jidáše, kterého by podle mě lidi znát měli. A přesto tomu tak není. Učitelé na středních školách by měli připravovat na život, ne jenom na maturitu. Otázkou zústává, jak to berou někteří studenti. Pardon, žáci. To je další problém.

3 Elá Elá | Web | 13. října 2015 v 17:29 | Reagovat

Tlieskam ! Povedala si to veľmi pekne a tak smutne pravdivo! Kto vie prečo to tí učitelia robia. Možno ich nebaví učiť, možno ich štve, že mnohí študenti sa riadne nepripravujú na ich hodiny a možno ... ja už neviem čo k tomu viac povedať. Vďaka bohu ja som na škole, ktorej sa lipne aj na iných veciach ako na maturitných. A som za to rada. No nechápem náš princím fungovania maturít. Predstav si, že Štúr (veľký nacionalista, kodifikátor slovenčiny, básnik, politik, etc.) nie je maturitná otázka. Veď načo, že ? Načo je dobré vedieť o svojej minulosti. Mne to pripadá ako keby z nás chceli vychovať len slepé ovce , ktoré nasledujú bez rozumu

4 Pal Pal | Web | 14. října 2015 v 23:07 | Reagovat

Jsem ráda, že tě můj článek inspiroval k sepsání vlastního názoru (i když by bylo lepší, kdyby ani jeden z těch článků neměl důvod vzniknout, haha). Skvěle vystiženo a myslím, že není třeba nic dodávat, protože můj názor znáš víc ež detailně :D

5 Majklice†Světice Majklice†Světice | Web | 14. října 2015 v 23:13 | Reagovat

A to jsem si myslela, že jsme na tom byli špatně, ale vidím, že mohlo být mnohem hůř :'D Vůbec jsem nevěděla, že to na některých školách je takhle. Možná to ale je i tím, že my jsme měli šanci si navzájem s učiteli vytvořit nějaký vztah, než jak tomu je na větších školách, takže to vypadalo, že jim na studentech záleží, alespoň na těch, kteří na školu úplně nekašlou. Je docela na hlavu, když si učitelé stěžujou, že někdo chce rozvíjet své znalosti.

6 Addie Addie | Web | 15. října 2015 v 10:46 | Reagovat

3/4 čtvrťáku jsme strávili přípravou na maturitu ve všech předmětech, což mi, obzvláště v češtině, vadilo. Učitelé byli sice fajn, ale pak se veškerá příprava zaměřila na maturitu a v podstatě jsme se nikam nehnuli. Tedy, v angličtině ano, protože jsme probírali hromadu knih, historii UK a USA, fakta a tak, což mi přišlo mnohem lepší než sedět nad gramatikou apod., ale v jiných předmětech jsme stagnovali. Místo čtyř let ruštiny mám za sebou vlastně tři a v češtině jsme nedodělali spoustu autorů moderní literatury a nikoho to netrápilo. Sice jsem ráda, že jsem maturitu zvládla, ale myslím, že v tom větší roli hrála moje domácí příprava než to, co jsme dělali ve škole (a já to vlastně ani moc neposlouchala).

7 beepinka beepinka | Web | 16. října 2015 v 15:30 | Reagovat

Tak tohle naprosto nechápu. Přijde mi to úplně nesmyslné. Člověk se v té škole přece učí i do života..a na další studium. Nejenom pro maturitu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama